Zwijgen is oud, spreken is goud: ontwikkeling en implementatie van een Minimale Interventie Strategie om docenten te ondersteunen bij het identificeren en bespreken van onprofessioneel gedrag van studenten.
Onderwijs van professionaliteit is, naast bevorderen van kennis en vaardigheden, essentieel in de opleiding tot arts. Helaas hebben docenten moeite om te reageren op onprofessioneel gedrag van hun studenten, omdat hun niet duidelijk is hoe ze dat op een effectieve en efficiënte manier kunnen doen. In dit project zullen docenten en studenten een Minimale Interventie Strategie (MIS) ontwikkelen ter ondersteuning van docenten in het herkennen en aankaarten van onprofessioneel gedrag, en deze verwerken tot een scholingsmodule voor de WO/HBO-onderwijspraktijk. De MIS biedt docenten de mogelijkheid om op een respectvolle manier te reageren en ruimte te bieden aan verschillen in professionele opvattingen. De student die (vaak onbedoeld) onprofessioneel gedrag vertoont ontvangt feedback en ondersteuning om het gedrag bij te stellen. Overige studenten zien hoe hun docenten reageren op onprofessioneel gedrag en kunnen daarvan leren. De MIS zal op deze manier bijdragen aan een professionele cultuur binnen de opleiding.